Coraz więcej firm zdaje sobie z sprawę z konieczności dbania o wizerunek firmy, nie tylko w kontekście całokształtu prowadzonej działalności, lecz również w aspekcie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Takie działania pozwalają na pozyskanie z rynku pracy najlepszych pracowników, bez konieczności windowania wynagrodzeń. O tym, jak to robią i jaka jest skuteczność tych działań, przeczytacie poniżej.
Monitorowanie nastrojów w firmie
Badanie nastrojów panujących wśród załogi to jeden ze sposobów na sprawdzenie satysfakcji zatrudnionych. Jedną z firm, która corocznie organizuje badanie pod nazwą „Barometr nastrojów” jest Volkswagen. W koncernie przeprowadzana jest anonimowa, lecz obowiązkowa ankieta dotycząca stopnia satysfakcji z warunków zatrudnienia. Na jej podstawie w organizacji analizowane są obszary problematyczne w zakresie zarządzania personelem i wprowadzane działania zaradcze.
Podobne badania, chociaż może mniej regularne, prowadzi wiele firm. Nieraz nie jest to sformalizowanie badanie, lecz rozmowa dokonywana podczas corocznej oceny pracownika. Tego rodzaju informacja zwrotna pomaga ulepszyć działania przedsiębiorstw w przyszłości.
Łączenie celów biznesowych z celami pracowników
Każda organizacja ma cele, do których dąży prowadząc swoją działalność. Podobnie własne cele mają pracownicy przychodzący do pracy. Umiejętne łączenie celów pracodawcy z celami pracownika może być kluczem do sukcesu firmy w aspekcie naboru i utrzymania kadr. Sposobem na taką integrację celów jest przede wszystkim poznanie potrzeb pracowniczych, a następnie umożliwienie ich realizacji z pozytywnym skutkiem dla pracodawcy. Najprostszą formą integracji celów jest podnoszenie kompetencji pracowników czyli inwestowanie w ich rozwój. Dzięki temu firma ma lepiej wyszkoloną kadrę, a pracownicy mają poczucie spełnienia i docenienia.
Otwarta komunikacja
Otwarta komunikacja pozwala na lepsze wzajemne zrozumienie. W komunikacji takiej nie ma barier pracownik – przełożony. Każdy może wyrazić swoją opinię lub przedyskutować wątpliwości. Ważne, by w tym zakresie obowiązywała określona kultura, która nie pozwoli wyjść poza ramy komunikacji, na rzecz wzajemnych oskarżeń czy plotek. Dzięki otwartej komunikacji pracownicy czują się docenieni, gdyż ich zdanie jest brane pod uwagę. Niektórzy uważają, ze jest to początek współodpowiedzialności za losy firmy.
Wspólne decydowanie
Wspólne decydowanie o niektórych kwestiach dotyczących jakości i procesów w pracy, a także realizowanych celach ma bardzo wiele zalet dla pracowników i pracodawców. Dla tej pierwszej grupy jest motywacją do zaangażowania, poczucia wspólnoty ze współpracownikami, staranności w zakresie wykonywanych obowiązków. Dla pracodawców natomiast wszystkie działania skutkujące zwiększeniem motywacji do pracy i lepszą jej atmosferą, skutecznie wspierają przebieg wszystkich procesów realizowanych w firmie.
Polityka personalna firmy
Na politykę personalną firmy składa się całokształt działań podejmowanych w związku z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników. Jako, iż badania pokazują coraz większy wpływ satysfakcji z pracy i panującej w niej atmosfery na fluktuację kadr, przedsiębiorstwa powinny w swojej polityce zarządzania personelem kłaść akcent właśnie na kwestie pozapłacowe. Tym samym dbanie a dobre warunki pracy powinno mieć charakter ciągłych działań. Ważne będą zatem formy wyrażania uznania przez przełożonych, rodzaj komunikacji, możliwość udziału w szkoleniach czy przejrzyste ścieżki awansu. Pracownicy doceniają również nowoczesne rozwiązania w zakresie przestrzeni pracy, ergonomiczne wyposażenie stanowisk czy elastyczny grafik.
Wiele badań poświęconych jest również realizacji potrzeby uznania. Docenienie wysiłków i zaangażowania w wykonywaną pracę jest jednak o tyle trudne, że aby było skuteczne, powinno mieć wysoce zindywidualizowany charakter. Mimo to, warto temu zagadnieniu poświecić uwagę w działaniach firm, gdyż jest to jeden z lepszych sposobów na poprawę dobrej atmosfery w pracy z równoczesnym zwiększeniem poziomu motywacji pracownika.
Współczesne firmy mają bardzo wiele możliwości badania poziomu satysfakcji swoich pracowników i wpływania na jej zwiększenie. Dzięki temu tworzona jest przyjazna atmosfera w pracy, podnosząca zadowolenie z jej wykonywania. To właśnie element pozwalający na przyciąganie najlepszych pracowników z rynku pracy i na ich utrzymanie w firmie.